Pyörähuoltajan normipäivä

Mitä kaikkea kuuluu pyörähuoltajan arkeen? Huoltaminen on nykyään paljon vaativamapaa kuin menneinä vuosina. Sähköpyörät, uudet teknologiat, eksoottiset osasarjat ja toisaalta historian havina aiheuttavat joskus päänvaivaa.

Retro on pop

Eräs asiakas toi aikanaan ikälopun maantiepyörän, ainakin puoli vuosisataa, jonka oli löytänyt jostain varaston perukoilta. Mahtaako mitään olla tehtävissä? Yhdeltä Italialaiselta tukkurilta löytyi vielä vastaavia ja melko lähelle vastaavia komponentteja, renkaissa päädyttiin modernimpaan merkkiin. Pyörä riisuttiin, maalit rapsuteltiin pois ja paikallinen maalari veti pintaan kauniin uuden värin.

Asiakas saapui tänään noutamaan pyörän. Keskusteltiin melko tovi pyörän vaiheista. Uskon sen saavan hyvä uuden elemän. Näitä projekteja tulee harvoin, mutta ne ovat aina yhtä innostavia.

Nykyaikaisen pyöräliikkeen haasteina on riittävän laajan valikoiman ylläpitäminen. Pienen yrityksen kapasiteetti pitää tavaraa varastossa on rajallinen. Siksi laaja-alainen ja hyvä toimittajaverkosto onkin tärkeä. Paikallista koitetaan käyttää aina mahdollisuuden ilmaantuessa, mutta tarvittaessa tavaraa voidaan hankkia kauempaakin euroopasta. 

Pyöräbusiness sähköistyy

Nuorehko perheenisä on sopinut huollon sähköpyörälleen. Hän tuleekin täsmälleen ajallaan. Pyörän ongelma on se, että sähkö avustaa vain hetken, ja sitten lopettaa. Vika on tuttu, arvelen nopeusanturin vioittuneen. Kaapeli kiinni pyörään, ja samalla kun päivitetään ohjelmisto, havaitaan arvaus oikeaksi. Pyörä on vielä uusi, joten hyllystä uusi nopeusanturi paikalleen ja laitetetaan illemmalla takuulappu valmistajalle sisään. Puolen tunnin kuluttua asiakas on jo pakannut pyöränsä auton perään ja lähtee kotiin.  

Sähköpyörien osuus kasvaa koko ajan. Se vaatii huoltajalta melkoista osaamista ja merkkikohtaisia diagnostiikkavälineitä. Moottorivalmistajien kursseilla pitää käydä, ja sertifioitua monella osa-alueella. Vuosittain pitää suorittaa lisäksi ADR 1.3 ja VAK-sertifikaatit, sekä pitää huoli akkujen kierrättämisestä EU-lain vaatimassa laajuudessa. Meillä se on tehty liittymällä tuottajayhteisöön. Kannetaan vastuumme ympäristöstä. 

Move & Go Finland huoltaa Bosch, Brose, Shimano, Fazua, Pendix, Neodrives, Alber, AEG, Bafang, Yamaha, Ciclotek, Promovec,  Crystalyte ja BRN -sähkösarjat. Siinäpä riittääkin osaamisen päivittämistä ja diagnostiikkavälineiden hankkimista joka vuodelle! Lisäksi tietysti tehdään muihin "merkittömiin" järjestelmiin mittauksia ja analyysejä ongelmien sattuessa.

Joskus asiakas ei käy edes pajalla

Teetauolla lukaistaan sähköpostit. Jyväskyläläinen asiakas, joka on ostanut meiltä jo useamman pyörän tarvitsee uuden takapakan ja ketjun. Ketju hyppii yli, ja asiakkaalla on ylihuomenna kisat. Tarkistan huoltokannasta pyörän tiedot jotta tiedän, mitkä sopivat tilalle. Uusi ketju ja takapakka pakettiin, lähetyslistat ja pakettitarrat paikalleen. Käydään viemässä paketti heti Ullan hoiviin Matkahuoltoon, se ehtii perille huomenna puoleksi päiväksi. 

Pienen liikkeen on oltava ketterä ja joustava monella tavalla. Asiakkaasta pitää pitää huolta, ja annettava varmuus, että he eivät jää ongelmansa kanssa yksin. Siksi pyörän huoltohistoriaan perehtyminen ja asiakkaan tunteminen on tärkeää. Tärkeää on myös hankkia ympärilleen toimiva yritysinfrastruktuuri - lähettipalvelut,  it-järjestelmät, pyörä-, työkalu- ja komponenttitoimittajat ovat kaikki yhtä tärkeässä asemassa. 

Kummituskilinä?

Keski-ikäinen mieshenkilösaapuu maastopyöränsä kanssa pihaan. Ongelma on selvä, koeajolla pyörästä kuuluu naksuntaa. Ylimääräiset äänet pyörässä ovat perin ärsyttäviä, joten syytä aletaan etsiä. Asiakas arvelee äänen tulevan keskiölaakerista. 

Kuuntelemme ja kokeilemme. Laakeri vaikuttaa ehjältä. Teen testin: satulatolppa ja satulapanta pois, huolelline puhdistus, rasvaus ja tolppa paikalleen. Naksunta on poissa.

Pyörähuollon vaikein osuus on diagnosoida vika. Kun se on varmasti saatu todettua, osien vaihto on helppoa. Tässä auttaa kokemus. Yksityishenkilö huoltaa pääsääntöisesti vain yhtä pyörää, kun pyörähuolta saa vuosittain kokemusta sadoista eri pyöristä.

Tämä kokemus on hyvä ottaa avuksi. Pyörähuoltajasi on todennäköisesti törmännyt ongelmaasi ennenkin. Tai jos ei ole, niin seuraava asiakas ainakin hyötyy tehdystä tutkimuksesta.

Ilmastointiteipillä ei korjata pyörää. Tai ei ainakaan pitäisi.

Nuori alakouluikäinen herra saapui pihaan junnupyörän kanssa. Etujarru piti meteliä, joten näppärä miehenalku oli teipannut V-jarrun länget ilmastointiteipillä kiinni etuhaarukkaan. Vaikka ääni toki oli tällä tomenpiteellä lähtenyt, hänen äitinsä kuitenkin lähetti pyörän tarkastettavaksi.

Jarrupalat olivat murtuneet ja etuvanne mutkalla. Siksi jarrut kihnuttivat vanteeseen kiinni. Oikaisin vanteen ja vaihdoin uudet jarrupalat. Nyt matkanteko on turvallisempaa. 

Koululaisten pyörät menevät pääsääntöisesti huoltojonon kärkeen. Nuoret eivät välttämättä ymmärrä, että erikoiset kitinät ja naksunat eivät kuulu pyörään, he vaan ajavat. Vanhempien tehtävä olisikin aina aika ajoin tarkistaa uskollisen putkikamelin kunto. Lasten pyörää pidetään monesti halpana romuna, jota ei juuri kannata kunnostaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että lapsen elämä on jatkuvasti sen varassa. Edullinenkin pyörä kannattaa pitää kunnossa. TOki jossain vaiheessa kannattaa harkita kokonaiskustannuksia. 

Se puhelu

Puhelin soi. Asiakas alkaa kertoa siitä, että hänen renkaansa on rikki. Ei hätää, kerro vain renkaan koko, niin katsotaan uusi sisärengas sinulle.  -Ei, ei - ei kun se ei pyöri. Siitä on ilmat  pois. Nyt alkaa huoltajaakin hämmentämään. Kyllä tyhjäkin rengas pyörii. Otetaan verkkopuhelu, jossa pääsen asiakkaan takapihalle katsomaan pyörää asiakkaan kameran kautta. Rengas on todellakin puhki, mutta lisäksi takanavan jarruvarsi on irti, ja päässyt kiertymään ylimäräisen kierroksen. Todetaan, että pyörä kannattaa tuoda huollettavaksi.

Joskus ihmiset tulkitsevat toisiaan eri tavalla. Hankaa se on varsinkin silloin kun kyseessä on termistö, joka ei ole tuttua. Siksi pyörähuoltajan yksi tärkeimmistä avuista onkin osata selvitellä asiakkaalta se ydin, missä ongelma piilee, ja asiallisesti ohittaa pyörän ostopaikka, asiakkaan entiset kesätyöt ja  tulevan lapin matkan aikataulu. Nykyaikana tekniika suo hienoja mahdollisuuksia asiakkaan palvelemiseen tarvitsematta aina hypätä auton rattiin.

Auton rattiin

Auton rattiin on kuitenkin joskus hypättävä. Joitakin pyöriä ei voida tuoda huoltoon, joko pyörän koon tai jonkun muun syyn takia. Tällöin huoltaja lähtee tekemään huollon asiakkaan luona, tai käy noutamassa pyörän huollettavaksi. Päivän päätteeksi käydäänkin hakemassa yksi tavarapyörä huollettavaksi

Samalla reissulla erääseen toiseen tavarapyörään käydään vaihtamassa portaattoman vaihteiston kiertokahva. Nuori rouva kuljettaa tavarapyörällä jälkikasvun päivittäin päiväkotiin. Nyt pyörä on jumiutunut raskaimmalle vaihteelle. Muutaman päivän ajan matkat ovat olleet hivenen haastavia. Totean kahvan hajonneeksi. Pakissa on aina näitä mukana, koska kahva on todettu tämän vaihteiston heikoksi kohdaksi. Lisäksi tarvitaan nelimetriset vaijerit, niihin pitää myös aina varautua.

Erikoispyörät vaativat erikoisosaamista ja erikoistyökaluja. Ja välillä erikoiskuljetuskalustoa. Ja erikoisempia varaosia. Suurin osa eksoottisimmista komponenteista ja niiden takuista hoidetaan suoraan valmistajan ja huoltajan välillä. Tämä tarkoittaa, että puhelut ja sähköpostit ympäri eurooppaa ovat olennainen osa pyörähuoltajan iltoja - lisää tavaraa pitää tilata, että asiakkaiden elämä saa jatkua normaalina.

Päivä kääntyy iltaan, ilta yöhön

Tämän päivän saldo oli kuusi huollettua pyörää. Se on yksi tapa laskea tuottavuutta. Toinen voisi olla seurata laskutettuja euroja.

Mutta on muitakin tapoja mitata huoltoja. Voidaan esimerkiksi todeta, että kaksi lasta pääsee aamulla äidin turvallisessa kyydissä päiväkotiin. Maantiepyörän omistaja saa hörpätä kahvikupistaan ja kuvitella olevansa Giron etapilla. Nuoren herran koulumatka on vähän turvallisempi toimivien jarrujen takia.  Perheenisä pääsee sähköpyörällään töihin, säästyypähän bussimaksun verran. Pitkäaikainen asiakas pääsee osallistumaan kisoihin, kun saa uuden voimansiirron - mistäs sen tietää, voi pärjätäkin. Toivottavasti laittaa tekstarin.


Jari-Matti Auttila

Move & Go Finland